luni, 5 septembrie 2011

Noi Doi, primul documentar din Romania despre o relatie homosexuala

….aveti HBO? Da!!! Pai atunci sigur ati vazut productiile Australia sau Circul Vesel, iar cine nu le-a vazut sa le caute pentru ca merita vizionate. :) Eu m-am intalnit zilele trecute cu regizorul acestor originale filme si am purtat o discutie extrem de interesanta. Nu am vorbit despre experientele echipei nationale de fotbal ale persoanelor fara adapost din Romania ce ajung pana in indepartata Australia, nici despre povestea uneia dintre cele mai vechi familii de artisti de circ din tara, ci despre ultimul film regizat de catre Claudiu Mitcu, si anume Noi doi (Two of US) primul film documentar cu tematica gay…realizat in Romania. So! Enjoy..un interviu, simplu, sincer, palpabil de real… la fel ca si toate productiile iesite din viziunea lui Claudiu Mitcu.
Laura Andresan- Fiecare povestea are povestea ei, care e povestea filmului Noi Doi?
Claudiu Mitcu-Acest film trebuia sa fie altfel, avea cu totul alta fatza daca personajele pe care eu am vrut initial sa le filmez ar fi si acceptat, dar nu a fost sa fie asa. In urma cu zece ani un fost coleg de facultate s-a casatorit cu cineva din gasca, care castigase la loteria vizelor- vize pentru America. Si a fost o nunta mare, cu mare bucurie, cu toata traditia, cu nasi, cu jumatate orasul invitati, o nunta in toata regula, un mare eveniment in special intr-un oras de provincie, ca despre o astfel de localitate vorbim si anume Fagaras. Apoi mirii au plecat in America si dupa opt luni el s-a intors in vizita si ne-a spus ca s-au despartit. Toata lumea a fost socata, in special parintii lor, dar de fapt el cand s-a intors ne-a marturisit ca este gay. Era el un pic mai efeminat dar nimeni nu a banuit ca este chiar homosexual. Revenind la ideea mea de film, planul a fost urmatorul… Eu sa intru in posesia filmarilor de la nunta respectiva, sa fac un intro din montaj de vreo zece minute din respectivele filmari, si apoi sa trimit o camera in America sa le filmez povestile reale, el este cuplat cu un domn, ea acum s-a recasatorit. Urmaream sa am povestile astea paralele.
Laura Andresan- Dar stai un pic, colegul tau si-a dat seama dupa casatorie ca este gay?
Claudiu Mitcu- Nu, el stia. Chiar si ea stia, dar ea acceptat sa se casatoreasca cu el ca sa il poata lua in America prin vizele castigate. Ea i-a oferit o viata practic intr-un mediu in care persoanele homosexuale nu sunt judecate ca in Romania de exemplu. Si vorbim si de zece ani in urma cand lucrurile erau si mai incordate decat azi. Dupa cum am spus ea stia, si mie mi-a placut povestea, m-a impresionat gestul ei si de asta am si vrut sa filmez. Repet doar ei doi stiau, in rest toata familia a participat la nunta crezand ca este o poveste serioasa la miloc, nu doar un mod de a pleca in America.
Laura Andresan- De ce nu s-a concretizat ideea, de ce nu exista povestea aceasta in filmul Noi Doi.
Claudiu Mitcu- Nu am reusit sa transform ideea asta intr-un film documentar pentru ca partenerul fostului meu coleg este preot si nu a acceptat sa fie filmat oricat am insistat, preot in America ma refer. De asemenea au mai avut retineri si parintii ei si a colegului meu, le-a fost teama de expunere, teama ca o sa fie judecati, oamenii traiesc intr-o localitate mai mica unde esti imediat aratat cu degetul daca esti parintele sau socrul unei persoane homosexuale.
Laura Andresan- Ok, ce s-a intamplat dupa ce te-ai lovit de aceste refuzuri, cum s-a ajuns la filmul Noi Doi si la povestea actuala?
Claudiu Mitcu- Subiectul asta il am de vreo patru ani in minte, ma refer ca si idee de film, dar pentru ca m-am lovit de retineri am abandonat subiectul si intre timp am facut Australia, am facut Circul Vesel. Nu am uitat total de el si tot am incercat sa gasesc subiecti, sa ma introduca cineva in lumea asta. Initial am vrut ca personajele sa fie mai mature, cam la 35 de ani sa aiba o experienta de viata, dar si ideea asta am abandonat-o ca e foarte dificil sa gasesti persoane dispuse sa se expune atat de mult. Un film documentar iti aduce o expunere mare. Am apelat apoi la ACCEPT si ei l-au gasit pe Cristi (Cristi Pietrareanu-personaj principal) ce este un tip foarte ok, matur, foarte lucid, si un om pe care te poti baza. I-am explicat din start la ce se expune, si nu doar o data ci de foarte multe ori, i-am explicat ca vorbim de o expunere mare. Parintii lui banuiesc dar inca nu stiu ca este gay, sau cel putin pana de curand nu stiau, si am vrut neaparat sa inteleaga ca aceasta aparitie, acest film are toate sansele sa ajunga si sub ochii parintilor lui, a oamenilor care lucreaza cu parintii lui, s.a.m.d.

Laura Andresan- Este un film interzis minorilor?
Claudiu Mitcu- Nu, nu este sau nu mai mult decat oricare alt film ce necesita acordul parintilor sa spunem. Bine pentru un copil de 10 ani s-ar putea sa fie socant sa vada o relatie de iubire dintre doi barbati. Subiectul este tabu dar abordarea este extrem de relaxata.
Laura Andresan- Ok, sa reformulez nu este un film interzis minorilor cu buletin, nu exista scene de sex de exemplu…
Claudiu Mitcu-Nu, nici vorba din contra eu cred ca un adolescent de 15 ani ar trebui sa vada acest film, este chiar usor educativ ca iti prezinta si o relatie altfel, o relatie de iubire dintre doi baieti.
Laura Andresan- Deci nu sunt scene de sex, dar exista sarut?…
Claudiu Mitcu- Da, sarut si imbratisari, la un moment dat Cristi si George sunt imbratisati si sunt goi in dormitor dar nu se vede nimic, nu exista vulgaritate. Era usor sa facem asta dar nu am vrut.





Laura Andresan- Ok, sa intram un pic un poveste. Am citit pe internet ca personajele pincipale Cristi si George au fot iubiti si in viata reala si ca tot ce s-a filmat s-a intamplat in realitate, nu a existat un scenariu, nu le-ai impus nimic si Noi Doi este un docmentar dar construit oarecum din scene de reality show, iar filmul in fond prezinta o poveste reala de iubire intre doi baieti
Claudiu Mitcu-Exact. Este o poveste reala si eu am preluat imagini de la ei doar cat au vrut ei sa imi puna la dispozitie. Uneori certurile … nu le lasau, eu in film am astfel de momente, momente dupa ce au stins butonul sa spunem. Ei au decis cat filmeaza si ei si-au pus bariera la cat mi-au oferit ca material. Sunt surprinsi la bucatarie, la plimbare, la cumparaturi. Noi Doi are 54 de minute in care este prezentata o relatie dintre doi oameni, doar ca sunt doi oameni homosexuali nu heterosexuali. Exact despre atat este filmul acesta nimic mai mult. Singurul lucru mai extern oarecum de relatie este reprezentat de anumite momente in care Cristi are un fel de monolog cu camera, si are vreo cinci sau sase interventii. Putem spune ca trage anumite concluzii legate de actiune sau isi spune pareri in legatura cu anumite situatii. Un exemplu ar fi…momentul in care spune ca au mai trecut sase luni si nu a reusit sa le spuna parintilor nici pana acum ca este gay, dar ca ii pregateste si ca a reusit sa ii spuna doar fratelui, chiar apare si acesta in film.
Laura Andresan- Cat au durat filmarile?
Claudiu Mitcu- Doi ani de zile.

Laura Andresan- A rezistat relatia lor doi ani? De multe ori la 20 de ani nu prea masori relatiile in …ani
Claudiu Mitcu- Nu, chiar nu a rezistat, filmul nu se termina cu ei doi in relatie, ci despartiti. Si asta a fost , ma rog este realitatea, repet nu exista vreun scenariu, nu le-am impus nimic!
Laura Andresan- Dar in momentul cand v-ati cunoscut, sau mai bine zis in momentul in care au inceput filmarile exista aceasta relatie? Cristi era deja impreuna cu George?
Claudiu Mitcu- Da erau impreuna de vreo sase luni, si cam un an si jumatate a mai rezistat relatia, si apoi am mai filmat cu Cristi singur, chiar o sa il descoperiti pe Cristi extrem de sensibil in film, a fost extrem de afectat de despartire.
Laura Andresan- Ce ti-a fost cel mai greu in timpul filmarilor?
Claudiu Mitcu- A fost greu pana am luat decizia sa ii las pe ei sa se filmeze, pentru ca trebuie sa se stie ca ei doi s-au filmat nu au existat operatori, nu le-am impus nimic, chiar nimic. Le-am dat lor o camera si s-au filmat cand s-au simtit ei confortabil. Ei doi in bucatarie, la cumparaturi, acasa, cu prietenii sau singuri, o relatie normala. Apoi lucrurile au mers un pic mai greu pana ne-am cunoscut mai bine, si pana au inteles ca nu vreau sa vin eu cu idei sa ii pun sa joace, ci pe bune am vrut sa surprind realitatea dintr-o relatie dintre doi barbati. Primul an a fost un pic mai dificil, apoi lucrurile s-au asezat, si in doi ani am adunat cam 40 de ore de filmare din care au iesit cele 54 de minute de film. Ei mi-au spus ca m-au cautat pe net sa vada daca sunt serios si nu urmaresc doar senzationalul, si practic asta pot sa spun ca a fost mai dificil pana am gasit modalitatea de abordare a subiectului
Laura Andresan- Ce reactii a avut pana acum Noi Doi?
Claudiu Mitcu-A intrat si in Festivalul de Film Astra, astept raspunsuri si de la Festivaluri din afara tarii, raspunsuri ce sper sa le am in maxim o luna, a fost prezentat si la Festivalul de Film Anonimul, unde eu sincer am facut un test, un test cu public, si ma bucur ca sala a fost plina adica peste 150 de persoane si chiar l-au primit bine, doar vreo zece persoane au iesit din sala, dar era plaja langa si poate si eu as fi iesit daca era un film ce nu ma interesa :) Ii inteleg :) :)
Laura Andresan-Cartea ta de vizita este destul de interesanta si proiectele tale cam ajung la HBO, si asta nu-i tocmai de colo… Nu ai avut anumite retineri sa realizezi primul documentar cu tematica gay din Romania? Te intreb pentru ca exista posibilitatea ca dupa filmul acesta lumea sa uite ca tu ai regizat si Australia sau Circul Vesel si scuza-mi expresia dar multi romani s-ar putea sa te catalogheze ,,ca si regizorul filmului aluia cu poponari,,….
Claudiu Mitcu-Nu mi-e frica, cine ma stie ma stie si nu cred ca o sa isi schimbe parerea, cine nu ma stie si o sa ma eticheteze dupa propriile lor prejudecati …pai ii priveste, este strict treaba lor. Stii care este chestia? Eu in toate filmele care le-am facut nu am adaugat floricele, am suprins realitatea, iar relatia dintre Cristi si George surprinde realitatea, in Romania exista cupluri gay. Este o realitate. Eu sper sa nu am probleme si sa fiu privit altfel dupa acest film, dar acum nu stiu, o sa vedem. Sincer sper sa nu am probleme pe viitor cu urmatorii subiecti, cu urmatoarele personaje din productiile viitoare, ca e posibil sa fie mai reticenti, dar sper sa nu fie cazul. Mie personal nu cred ca o sa imi schimbe viata acest film, dar ma gandesc la ei, la personaje, pentru ca o sa fie extrem de expusi. Asta le-am spus de cand i-am cunoscut sa se gandeasca extrem de bine inainte sa accepte proiectul. Sper ca pe langa expunere si poate comentariile mai putin placute ce o sa le starneasca posibil acest film fata de Cristi in primul rand, sper ca poate cine stie sa ii deschida anumite usi pe viitor, si poate se gandeste la o cariera in domeniu, el nefiind actor si Noi Doi fiind primul lui contact direct cu lumea filmului. Ma bucur ca nu s-au razgandit pe parcurs!

Laura Andresan-Din ce am vazut eu in trailer exista si secvente de la Marsul Noua Dreapta, de ce ai tinut sa apara aceasta poveste, chiar si cateva replici extrem de homofobe tzipate de Pavel Corut?
Claudiu Mitcu-Am vrut sa punctez ca exista si oameni care nu sunt de acord cu homosexualitate, Noi Doi este un film despre realitatea din Romania repet, ori aceste miscari exista. Nu am ales vreo secventa mai incarcata cu ura, nu vreau sa se inteleaga asta, pur si simplu am vrut sa arat ca exista si aceste manifestari, persoane ce inca nu accepta ca exista si oameni homosexuali.
Laura Andresan- Nici pentru o secunda nu m-am gandit crede-ma ca ai ales cele mai incarcate momente de ura din marsul celor de la Noua Dreapta, si cine a fost acolo ma intelege. Mesajele lor strigate anual pe strada sunt mult, dar mult mai ofensatoare si pline de ura decat ce exista in Noi Doi, deci nu te judeca nimeni. :) Tot din trailer am vazut ca la un moment dat se discuta despre Biblie, de ce ai vrut sa atingi subiectul acesta?
Claudiu Mitcu- Iar iti spun ca eu nu am vrut, nu le-am impus nimic… ei au atins subiectul, ca na la 20 si ceva de ani este si varsta la care iti pun intrebari legate de religie, de familie.
Laura Andresan- Se abordeaza subiecte legate de drepturile lor, de casatorie de exemplu?
Claudiu Mitcu-Da, na uite ca ma faci sa iti spun mai multe din film. Ei ar fi vrut sa se casatoreasca, dar au facut-o numai asa simbolic si spun in film ca este o chestiune importanta pentru ei pentru ca la fel ca toti oamenii poate vor sa isi faca rate, sa isi cumpere o locuinta ca o familie, nu ca doi straini. Realizand Noi Doi si eu am aflat multe lucruri noi despre homosexuali si viata lor, despre framantarile lor, care poate pentru un cuplu heterosexual nu exista. Uite te poti casatori in diverse tari, dar o faci degeaba daca vrei sa traiesti in Romania ca nu este recunoscuta casatorie. Daca vrei sa faci o rata nu poti ca si cuplu, chestiuni umane in fond, probleme normale, banale legate de trai
Laura Andresan- Unde vedem filmul Noi Doi?.
Claudiu Mitcu- O sa fie clar la Festivalul de Film Astra intre 25 si 30 octombrie, pe urma vreau sa ii fac o prezentare si in Bucuresti, poate una pentru presa, pentru prieteni, pentru comunitatea LGBT, si in ianuarie sau in februarie pe HBO.
…. Noi Doi-un film documentar despre relatia de iubire dintre doi baieti, primul din tara noastra in care se abordeaza viata de cuplu a persoanelor homosexuale. Eu o sa il vad cu siguranta si sper sa reusesc asta chiar foarte curand, si fiti convinsi ca o sa imi scriu parerea, chiar daca nu sunt nici pe departe critic de film




sursa: profadesex

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de comentat ?? comenteaza nu sta pe ganduri

schimb de likeuri